Rekken en strekken

PastedGraphic-16Rekken en sport lijkt onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn. Na de warming-up wordt er vaak gerekt en gestrekt. Het rekken van structuren kan je op verschillende manieren doen, namelijk statisch of dynamisch. Beide rekmethodes zijn te gebruiken om mobiliteit te winnen in een specifieke richting. Uit onderzoek blijkt dat statisch rekken voor je training of wedstrijd een negatief effect kan hebben op maximale spierkracht en op explosieve spierprestatie. Het lijkt dus handig om na de warming-up dynamisch te rekken in plaats van statisch (de rek prikkel gedurende een korte periode vasthouden). Bij dynamisch rekken beweeg je rustig richting de eindgrens, houd de rek 2 tellen vast, haal de rek er vanaf en beweeg weer rustig richting de eindgrens. Beweeg zo 2 minuten richting je eindgrens. Dit kan je verdelen in 4 sets van 30 seconden of 2 van 60 seconden. Zolang je de 2 minuten maar haalt. Blijf rustig je eindgrens opzoeken maar druk nergens doorheen. Wil je mobieler worden maar ga je niet trainen na het rekken, dan is statisch rekken een optie. Ook hier is de duur van belang, zoek weer rustig de eindgrens op maar zorg ervoor dat het geen pijn doet. Hier kan je de 2 minuten ook weer verdelen in 4 sets van 30 seconden of 2 van 60 seconden. LET OP!! Deze manier van rekken doe je niet direct voorafgaand aan je training of wedstrijd. Heb je vragen hierover of wil je meer weten, vraag naar Jarmo van Veel Beter Fysiotherapie of kom even langs bij het spreekuur van 19.00-20.00 op de dinsdag in kleedkamer 2. Mobiel nummer: 0620168238 Email: jarmo@veelbeter.nl